Bekijk ’t maar! The heat – Tumblin’

Videoclips zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering gaat Follow The Music in gesprek met gitarist Tijn Jongedijk van The Heat en filmmaker Robin Bonk over de clip Tumblin'

Waar gaat de clip / het nummer over?
Robin: “Het gaat over een soort bad trip. Iets dat je ontnomen wordt en waar je voor probeert te vechten. Maar waar je voor vecht, keert uiteindelijk tegen je: de vrouw.”
Tijn: “Volgens Stefan die de tekst geschreven heeft, gaat het over “het overwinnen van een inzinking door het te erkennen en daarna uit te bannen”.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Robin: “Aan het begin van het maken van de clip, sprak ik met Stefan, de zanger van The Heat. Hij vertelde mij dat het nummer dus over een soort bad trip ging. Toen ik de EP-cover zag, kreeg ik door de dynamiek die er in zit steeds meer de behoefte om de stier er in te verwerken. De video is het resultaat van de twee gecombineerd.”
Tijn: “We hebben het eigenlijk volledig in handen gelaten van Robin. We hebben hem verteld waar het nummer ongeveer over ging en daarnaast vertrouwd op zijn inzicht. We waren echt geschokt toen we hem de eerste keer zagen over hoe vet hij is geworden. We hadden geen idee hoeveel tijd en werk Robin er in zou stoppen.”

Hoe lang hebben jullie er over gedaan om de clip te maken?
Robin: “Ongeveer acht maanden.”

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Robin: “Bijna alle frames zijn handmatig getekend en/of geschilderd. Dit kost heel veel tijd.
Ik heb mezelf redelijk afgezonderd van de wereld. Door mijn obsessieve gedrag had ik geen sociaal leven meer en raakte ik ook vervreemd van mijn vriendin destijds; zij hield het niet meer vol met me. Vandaar dat ik nu vrijgezel ben. Misschien zit hier onbewust wel een referentie van in de clip.”
Tijn: “Ik vond het erg leuk om te zien dat de clip echt Robins “kindje” is geworden. Tegen het eind kon hij hem niet meer los laten, Na drie verschillende “definitieve” versies moest ik zeggen dat hij nu echt klaar was en dat hij er niet meer aan mocht veranderen. Ik denk dat hij er anders nog steeds mee bezig zou zijn geweest te perfectioneren.”

 

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip?
Hoe hebben jullie dit gefinancierd? Robin: “Als tijd ook daadwerkelijk geld was, dan had het meer dan 10.000 euro gekost. En dan ga ik uit van een tientje per uur. Maar het was onderdeel van me stage. Ik wilde naast illustreren, leren animeren. En The Heat verdient wel een goede clip voor die heerlijke plaat Matatoro. Daarom was het geheel gratis.”
Tijn: “Wij hebben het geluk gehad dat Robin een clip wilde maken voor zijn stage. Wij zijn hem ontzettend dankbaar hiervoor en we hopen echt dat de clip hem ook gaat helpen in het krijgen van andere klussen.“

Wie is de maker van de videoclip?
Robin Bonk.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Robin: “Oost-Indische inkt, fineliners, aquarel, een gigantische stapel aan kalkpapier, het programma Adobe After Effects en een grote hoeveelheid aan koffie en sigaretten.”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Robin: “Don’t do it!! Nee, da’s een grapje, maar weet wel heel goed waar je aan begint. Vooral als je perfectionistisch bent. Ik had geen idee hoeveel tijd een animatie maken kost. En ik wilde elke frame mooi maken. Bij animeren gaat het meer om de beweging, de frames gaan meestal toch te snel om ze helemaal te kunnen analyseren. So, don’t care about the single frame!”
Tijn: “Kijk goed binnen je netwerk, er zijn vaak mensen in de kunstsector die voor hun stage nog een goede opdracht zoeken. Maak daar gebruik van!”

Wat is jullie favoriete videoclip / regisseur en waarom?
Robin: Chad Vangaalen – Peace On The Rise. Vooral omdat hij de muziek en de clips zelf maakt. Anthony Shepherd – Two Against One Perfect hoe hij vormen in elkaar laat overgaan en ook nog een verhaal ermee kan vertellen. Kanahebi – Berg Die: maakt goed gebruik van herhaling. Als ik deze artiest kende voordat ik aan de animatie begon, had ik het waarschijnlijk heel anders gedaan. Jake Fried – Raw Data: een artiest die ook al zijn frames handmatig tekent. Vandaar mijn grote bewondering voor hem.”
Tijn: “Pearl Jam – Do The Evolution. Ik ben sowieso een heel grote fan van animaties en daarom ben ik ook superblij met onze nieuwe clip. Maar Do The Evolution laat op zo’n brute manier zien wat er allemaal fout is in de wereld. Vooral het beeld van een vieze man die naar virtuele verkrachtingsporno aan het kijken is, staat nog steeds op mijn netvlies gebrand. Maar ook een eervolle vermelding voor Missy Eliot – Get Your Freak On. Ik kreeg vroeger nachtmerries van deze gestoorde clip.”

Tags from the story