Bekijk ’t maar! Fruit Of The Original Sin

Videoclips zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering gaat Follow The Music in gesprek met Freek Philippi van Fruit of the Original Sin en Jonathan van Oosterhout Productions.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Freek : “De video is opgenomen in drie dagen verspreid over twee jaar. We hadden van te voren een plan uitgedacht. Namelijk opnames in de lente van een jonge vrouw, in de herfst opnames van een oude man en natuurlijk ook de opname van de band ergens tussendoor. De scènes met de acteurs zijn opgenomen op het terrein van De Swanenberg ijzerfabriek in Beuningen. De opname van de band is opgenomen in de kelder van de Honigfabriek in Nijmegen. Naast de draaidagen hebben we een dag de verschillende locaties gescout, drie dagen gemonteerd en een dag kleur gecorrigeerd.”

Waar gaat de clip / het nummer over?
Freek: “A woman in trouble, zou David Lynch zeggen.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Freek: “Omdat onze bandnaam uit een film van David Lynch komt, wilden we graag die richting uit. We hebben tijdens de drie draaidagen heel erg op gevoel gefilmd en ruimte gelaten voor experiment. Het verhaal is er wel, maar kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Vanaf het begin was het plan om de clip zwart-wit te maken, maar toen we de montage af hadden, hebben we overwogen om de kleur te behouden, puur omdat het er zo mooi uitzag. Maar uiteindelijk hebben we alles toch zwart-wit en gruizig gemaakt en een aantal effecten toegepast met de toepasselijke namen bad tv en bad film.”

 

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Jonathan: “Terwijl we deze clip nog niet af hadden, hebben we wel al de clip van een ander nummer, Anxiety, gemaakt, omdat ik eigenlijk de Sony ex1, Canon 5D en GoPro in combinatie wilde uitproberen. Ik had de band gevraagd of ze zin hadden om een avondje wat uit te proberen in hun oefenruimte. Uiteindelijk is dat uit de hand is gelopen en hebben we gewoon de clip voor Anxiety gemaakt.”

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
Freek: “Dat is lastig inschatten. We hadden voornamelijk kosten aan vervoer, lampen en locatie. Een aantal mensen heeft tegen onkosten meegewerkt, dat vinden we erg tof van ze. Ik schat het in op 600 euro. De kosten komen uiteraard uit de bandkas.”

Wie is de maker(s) van de videoclip?
Freek: “De volgende mensen hebben allemaal meegewerkt: Aletta Boele, Rene van Kalken, Benjamin Hoogers, Carla Stroijckens van Make Up 4 U, Nicolle de Jong, Jeroen Baars, Cristina Correa Dancharinea, Lex Solo, Ingrid de Heus, Mirek Vermeulen, Jonathan Oosterhout van Oosterhout Productions en de band.”

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Jonathan: “De clip is met weinig middelen opgenomen om kosten en tijd te besparen. De jonge vrouw en oude man op het terrein van de ijzerfabriek zijn opgenomen met een Sony PMW EX1R camera en een geleende zelfgebouwde rails. De band is met een Canon EOS 5D Mark III opgenomen en een paar lampen. Voor de montage is Final Cut Pro 7 gebruikt, that’s it!”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Freek: “Wacht niet op de herfst! Plan gewoon een weekend en zo snel mogelijk afmaken die clip. Jonathan: “Een script en eventueel een shotlist is erg belangrijk als je een clip gaat maken, voornamelijk als je met acteurs gaat werken. Het hoeft niet uitgebreid te zijn, maar meer voor de richtlijn. Dat je in ieder geval weet dat je de belangrijkste dingen op film hebt en zonder verrassingen komt te staan tijdens het editen.”

Wat is jullie favoriete videoclip / regisseur en waarom?
Freek: “Een favoriet heb ik niet, maar Street Spirit van Radiohead en Otherside van de Red Hot Chili Peppers vind ik mooi gemaakt.”
Jonathan: “Zelf heb ik ook niet echt een favoriete videoclip / regisseur, maar Kick It van Peaches feat. Iggy Pop vind ik erg goed, voornamelijk omdat het zo fout is maar dat maakt het juist zo goed.”

Tags from the story