Bekijk ’t maar: Roy Santiago

Videoclips zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering gaat Follow The Music in gesprek Charlotte van der Wiel, maker van de clip bij het nummer Devotion van Roy Santiago.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
“Her en der op de lijn Nijmegen – Beuningen, en dan met name in, op en om het huis van mij, Charlotte van der Wiel van SJALOT ontwerp. Ik ben grafisch ontwerper in Nijmegen die bijklust als animator. ”

Waar gaat de clip / het nummer over?
“Dat wil Roy niet zeggen. Maar het maken van de clip doet de titel van het nummer wel eer aan. Roy is eerst 217 keer gefotografeerd, vervolgens uitgeprint en uitgeknipt. Daarna zijn we met deze uitgeknipte Roys op pad gegaan om 967 foto’s te maken met verschillende achtergronden. Hiervoor had mijn vriend een soort draaischijf gemaakt die bevestigd kon worden op een statief. Zo is steeds een andere Roy voor de lens gedraaid”.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
“Roy had het idee om zichzelf op allerlei gekke plekken te laten filmen terwijl hij onverstoorbaar het nummer blijft zingen. Het woord achtbaan is zelfs gevallen. Maar ik ben een animator, geen filmer. Uiteindelijk zingt hij weliswaar niet het hele nummer maar blijft wel onverstoorbaar in de camera kijken, ongeacht wat er zich achter hem afspeelt.”

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
“Wat wel grappig was, maar niet helemaal de bedoeling, was dat Roy een soort waterhoofd kreeg wanneer de wind opstak en zijn uitgeknipte zelf richting de camera wapperde. Die scenes hebben we toch maar over gedaan. Verder was het onhandig dat we op de kermis stonden met een grijpkraam als achtergrond en we geen van beiden geld bij ons hadden om te grijpen. We bleken niet geduldig genoeg om te wachten tot andere mensen gingen grijpen, en de mensen díe gingen grijpen, grepen mis, dus deze scene is helaas gesneuveld.”

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
Laten we zeggen dat Roy nog even bij Charlotte in het krijt staat totdat hij bij de tattooshop is geweest.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
“Een Canon 60D, een laserprinter, een schaar, 2 elastiekjes en een iPhone. En die vernuftige draaischijf op statief. De edit is gedaan in Final Cut Pro.”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
“Voor de muzikant: wees bereid om jezelf 217 keer uit te knippen. Zonder te klagen. En tatoeëer de url van de filmmaker op je voorhoofd om reclame te maken. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.”

Wat is jullie favoriete videoclip / regisseur en waarom?
Charlotte: Bij de bekijk ’t maar van de clip voor Aafke Romeijn noemde ik Ray LaMontagne, ik zal nu een andere favoriet noemen: Rainman van Erlend Øye. Een ouderwetse animatie waarbij ik het extra leuk vind dat je de nummering van de tekeningen gewoon in beeld ziet. Daardoor wordt het echt handgemaakt. En als ik nog een andere clip mag noemen, eentje in het kader van “daar valt je bek van open”, dan is dat I Won’t Let Go van OK Go. Dat geloof je gewoon niet! ”
Roy: “Tell Me Something I Don’t Know van Herman Dune. Omdat dat blauwe poppetje om te smelten is.”

Tags from the story