Bekijk ’t maar! Taxidermist

Videoclips zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering gaat Follow The Music in gesprek met Taxidermist over de clip Collision.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
“We hebben David, Silvian en Wiegert leren kennen tijdens het 48hour musicvideo project in 2012. Getalenteerde jongens waar in een weekend een gave clip van onze eerste EP hebben geschoten Het idee was om de clip nu opnieuw in één weekend te schieten. Een uitdaging. Wij zijn naar de jongens in Zutphen toegegaan en hebben ons ondergedompeld in een weekend filmen. Zutphen is hun home town en zij wisten daar mooie locaties, die pasten bij onze ideeën. Filmen in een grote villa met zwembad in de bossen, midden in de polder of op een braakliggend terrein achter het centraal station. Onze laatste draaidag viel in het water door stortregen. We hebben het af moeten maken op een andere dag. Al met al duurde het toch maar drie dagen in twee weekenden.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
“Het begin met een brainstormsessie samen met producer David Warringa. Door te laten zien wat we tof vonden aan andere videoclips zijn we binnen een avond tot een concept gekomen. Van ons mocht het lekker absurdistisch, abstract en sober. Vervolgens is Silvian Hettich het idee gaan uitwerken. Hij heeft een voorkeur voor filmische beelden met een bijpassende verhaallijn. Het werd allemaal wat concreter, maar ook steeds groter. Op een bepaald moment leek het allemaal onhaalbaar te worden, zeker voor het beschikbare budget. Maar toen we eenmaal bezig waren vond het al snel zijn weg. Silvian is een professionele filmer met visie. Hij weet wat hij wil zien, daar neemt hij de tijd voor. Dat kun je ook terugzien in de clip. Een sfeer die doet denken aan een David Lynch-film, gecombineerd met het Hollandse van bijvoorbeeld ‘Van God Los’!”

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
“Op de eerste avond begonnen we met de zwembadscene. Voor de val in het zwembad moest al het licht eerst goed staan, de camera op een soort kraanconstructie gemonteerd worden en de nodige testshots gedraaid worden. Assistent Wiegert is drie keer in het ijskoude water gevallen voordat onze actrice Monique kon gaan acteren. Monique had zich goed voorbereid en twee sets kleding meegenomen, voor als het over moest. En dat moest het natuurlijk… Tussen de shots door konden we ons opwarmen in de naastgelegen sauna. Heel fijn!” “Ook tijdens de eettafelscene ging er een glas met water vol in Stijn z’n gezicht. Dat kon natuurlijk ook wel vijf keer opnieuw. En die tafel door de kamer gooien, dat was dan wel meteen goed. Jammer hoor. Dat ding vloog met diepvriesgroenten en al tegen de muur. Alles netjes afgeplakt… hilarisch!”
Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
“Bij elkaar is het iets van 500 euro. Als je ziet hoe de clip er uit is gekomen, is dat natuurlijk geen geld. Wij zaten midden in de productie en de release van ons album Desert Calm. Dus het was noodzaak om het te doen met wat we hadden. We hebben allemaal steentje bijgedragen. Of je het financieren moet noemen? We hebben de clip gewoon uit eigen zak betaald.“

Wie zijn de makers van de videoclip?
Camera – Silvian Hettich; Assistentie – Wiegert de Vries; Productie – David Warringa

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
“We hebben bij dit project twee verschillende camera’s gebruikt, een Canon 5D mk3 en een Sony FS700 voor de slowmotion shots. Veel shots waren van te voren al uitgedacht, waardoor we wisten wat we nodig hadden aan grip/licht om die te creëren. Doordat het een low-budget project was, moesten we creatief zijn omdat we maar beperkte middelen voorhanden hadden. We hadden grip als een dolly met track, een karretje met rails, een aantal tripods voor zowel camera als licht en geïmproviseerde rig voor de topshots. Uitlichten: we hadden een aantal Arri fresnels/ chimera en blonde’s, was vooral bij de zwembadscene een uitdaging. Highspeed filmen met 240fps vergt veel lichtopbrengst omdat je bij T2.8, ISO800 een sluitertijd van ±1/400 nodig hebt. Zeker ’s nachts is dat een uitdaging om te bereiken. Daarnaast moet het plaatje er uiteraard ook mooi uit zien, het belangrijkste. De zwembadscene en de woonkamerscene hebben uiteindelijk ook de meeste tijd gekost, vooral de prepping ervan. De film is gemonteerd in FCP en de finishing is gedaan in Davinci Resolve.”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
“Hou het simpel, dat scheelt een hoop stress. Maak gebruik van je eigen netwerk om materialen voor elkaar te krijgen en om figuranten en acteurs te regelen. Ga het gewoon doen! Onze clips zijn filmisch, verhalend en donker. Maar alles kan werken. Wij gaan de volgende keer misschien wel voor de brakke mobiele telefoon benadering. Jezelf filmen is makkelijk, het gaat om het idee, de sfeer en natuurlijk de muziek.”

Wat is jullie favoriete videoclip / regisseur en waarom?
“Voor deze clip hebben we ons laten inspireren door Radiohead – Karma Police en Balthazar – Sinking Ship. Mooie duistere beelden met een goeie verrassing aan het eind. Alhoewel we de clips van de Suit And Tie Johns en Lookapony in al hun eenvoud ook erg tof vinden.”

Als je Taxidermist live wil zien kan dat op de volgende gelegenheden:
2 oktober Luxor Live, Arnhem
3 oktober Nijmeegs Nieuwe Nachtburgemeester opent de nacht! Brebl, Nijmegen

Tags from the story