Oor label: Korm Plastics

Er zijn in Gelderland verschillende platenlabels. In de rubriek Oor Label presenteren we deze diverse labels. In deze eerste aflevering duikt Follow The Music samen met oprichter Frans de Waard in het label Korm Plastics dat al sinds 1984 diverse singles, lp’s en cd’s uitgeeft.

Waar staat de naam Korm Plastic voor?
“Dat staat eigenlijk nergens voor. Het woord Korm is een bedacht woord. Later ben ik er in Rusland achter gekomen dat het ‘eten’ betekend. Toen ik het label begon, wilde ik het niet Korm Records of Korm Tapes of Korm Casettes noemen. Ik ben geïnspireerd door Factory Records. Zij brachten ook van alles uit: posters, video’s, badges. Dat wilde ik ook. Vandaar dat een naam als Records of zo te beperkt voor mij was. Het werd toen Plastics. Het enige nadeel van deze naam is dat ik nog steeds veel spam krijg met aanvragen over allerlei informatie over pvc en zo.”

Wat voor soort muziek wordt er uitgebracht?
kormplastics“Ik geef uit was ik leuk vind. Er zit verder niet zo heel veel lijn in. Je moet als platenlabel wel altijd goed opletten dat je ook echt kunt waarmaken wat je zegt. Als je als band bij een kleiner label zit, moet je zelf fanatiek zijn. Legendary Pink Dots is bijvoorbeeld een fanatieke band die altijd heel actief was met live spelen. Die besteden veel tijd aan optreden. Zij verkochten en verkopen dan ook veel platen. Dat hangt echt samen. Veel artiesten die via Korm Plastics werden uitgegeven maken thuis muziek en hebben verder niet zo veel ambitie. De verkoop is daarvan een stuk lastiger. Het maakt het voor mij juist wel weer gemakkelijker om van deze laatste groep artiesten iets uit te geven. De deal is dan vaak dat ik tweehonderd cd’s maak. De artiest krijgt er dan dertig of vijftig en de rest verkoop ik.”

Independent Music since 1984 staat er op de website. Dit dertig jarige bestaan valt onder te verdelen in een drietal periode.

1989 – 1992: De beginperiode
De begin periode bestond uit het uitgeven van cassette bandjes. De eerste uitgave in de catalogus van Korm Plastics is de Nederlandse Cassette Catalogus. Deze catalogus is een eerste poging om alle eigenbeheercassettes van Nederland in kaart te brengen. Hierna volgde nog een aantal compilatiecassettes met voor veel mensen onbekende namen als Throw Me Your Finger, Het Zweet, De Fabriek, Y Create, Human Flesh, Japanese Genius, Cortex, The Haters en Sohne Onans. Daarnaast werd er al heel snel muziek uitgebracht van onder andere Nails Ov Christ, Ios Smolders, Merzbow, Beequeen, Legendary Pink Dots en Kapotte Muziek.

kapotte muziek eerst vinyl“De bandjes verkochten redelijk goed en ik verspreidde het ook veel” als dus Frans. ”Op een gegeven moment heb ik iemand leren kennen die in Amerika ook singletjes van een oplage van honderd stuks drukte voor een redelijke prijs. Daarnaast was het ook nog mogelijk en goedkoper om één kant van een singletje te laten drukken. Ik heb toen via Korm Plastics mijn eerste singletjes uitgebracht: Kapotte Muziek met Intonation uit 1989.”

“Op een gegeven moment ben ik ook lp’s gaan uitgeven. Wat ik deed was mensen van te voren laten intekenen. Als ik een cassette verkocht dan deed ik er een briefje bij met een tekst als ‘binnenkort gaan we een lp uitgeven van Ios Smolders, die heet zus en zo als je deze wilt hebben dan kun je nu betalen. De plaat zal ongeveer dertig gulden gaan kosten.’ Als het geld dan bij elkaar was, dan werd de lp gemaakt. En dat werkte wel. Een soort van kickstarter. Op deze manier zijn er een paar platen via Korm plastics uitgegeven.”

1992 – 2003: De Staalplaatperiode
In 1992 ging Frans voor het beruchte Staalplaatlabel werken. Wat volgde was een reeks van uitgaven in samenwerking met Staalplaat. “In die tijd, begin jaren negentig, was ik wel een beetje klaar met studeren aan de universiteit. Toen dacht ik, ik word postbode of treinconducteur. Daar heb ik ook echt serieus op gesolliciteerd. Ik dacht: als ik dat nu gewoon drie dagen in de week ga doen, ga ik mij voor de rest mij met mijn labeltje bezighouden en dan ook met cd’s en alles. Ik was heel benieuwd hoe dat allemaal werkte, ook organisatorisch. Ik heb toen Staalplaat opgebeld of zij tips hadden. Drie dagen nadat ik had gebeld werd ik teruggebeld en werd mij een baan bij Staalplaat aangeboden. Ik ben toen op sollicitatiegesprek gegaan en was aangenomen. Er was ook geen andere kandidaat. Maar ik wist veel, ik was fanatiek en ik was nog kneedbaar volgens de mensen die mij hebben aangenomen. Naast mijn werk bij Staalplaat heb ik altijd nog Korm Plastic gehad. Ik heb toen een reeks van goedkope cd’s uitgebracht, ter introductie van de bands. Een tijdlang heb ik alleen maar platen uitgegeven omdat dit goedkoop en in kleine oplages kon worden geperst in Tsjechië. Op het einde van mijn Staalplaatperiode hadden we bedacht dat Korm Plastics de meer commerciëlere dingen moest gaan uitgeven. Geen fancy design, maar herkenbaar en gemakkelijkere muziek.” Enkele bekende artiesten waarvan in deze periode muziek werd uitgegeven zijn Jim O’Rourke, Asmus Tietchens, Roel Meelkop, en Troum.

2003 – heden: Korm Plastics, Plinkity Plonk en My Own Little Label
“In 2003 vond ik het weer tijd om op eigen benen te staan. Ik heb mij uiteindelijk laten ontslaan bij Staalplaat en ben toen weer verder gegaan met Korm Plastics. Buiten dit label had ik inmiddels samen met Freek Kinkelaar (medebandlid van Beequeen, red.) in 1999 nog het label Plinkity Plonk opgericht. Dat label was in feite opgericht om een dubbelelpee uit te geven. Dat is uiteindelijk gegroeid tot een label met een kleine catalogus. Met dat label brengen we oudere muziek uit. Buiten Plinkity Plonk en Korm Plastics heb ik ook nog My Own Little Label. Via dat label heb ik meer tussendoortjes uitgegeven. Ik werd wel eens gevraagd om ergens muziek voor te maken, vaak iets speciaals of eenmalig. Het was dan leuk om van te voren ook een kleine cd-r te maken met een stuk muziek erop. Maar met My Own Little Label heb ik nu al een paar jaar niets meer mee gedaan. De cd-r’s zijn bijna niet meer te verkrijgen en nu heb je ook zoiets als bandcamp. Op laatst genoemde ben ik nu veel aan het heruitgeven en er staan nog een aantal uitgeven via Korm Plastics in de planning.”

De markt buiten Nederland
KP13De uitgaven van Korm Plastics worden over diverse landen in en buiten Europa gedistribueerd. Welke plaat nu wel of niet goed verkoopt is vaak niet te voorspellen. “Zo heb ik een dubbel-cd van Cortex uitgeven,” vertelt Frans. “Zij maken synthesizermuziek met een ritmebox en een vrouwenstem, een beetje Portishead-achtig, met Franstalige liedjes. Daar heb ik er honderdvijftig van verkocht in Amerika. Bizar. Mijn Franse distributeur had er vijf besteld en alle vijf ook weer teruggestuurd want dat kreeg hij niet verkocht. Het meeste dat ik verkoop wordt buiten Nederland verkocht, vooral Duitsland, Frankrijk maar ook in Japan. Van de driedubbel-cd van Merzbow heb ik er vierhonderd gemaakt en nu zijn er nog zestig van over. Ik had eigenlijk verwacht dat die allang verkocht zou zijn. Dat verbaast mij ook.”

Afnemende verkoop
“Tien jaar geleden was het echt gemakkelijker om CD’s enzo te verkopen. Ik wil niet alleen maar digitaal uitgeven. Daarnaast is moeilijke muziek ook echt moeilijker om uit te geven. Nummer vijf in een serie van Kapotte Muziek By… was Kapotte Muziek door DMDN. Hij had al ooit de opnames gemaakt maar ergens ging iets mis en toen waren de opnamen vernietigd. Toen DMDN meedeed met het vijfentwintigjarige jubileum in Extrapool in 2004 hadden we bedacht om die single alsnog te maken. We hebben er toen honderd van gemaakt. Ik heb er uiteindelijk minder dan tien verkocht. Terwijl: als je de hele serie van Kapotte Muziek compleet wil hebben, dan hoort die single er echt bij. Maar ja, zo werkt het niet meer.”

De niet te missen uitgaven van Korm Plastics
In totaal zijn er in de afgelopen dertig jaar meer dan honderdvijftig uitgaves geweest en de komende tijd zal er nog een aantal nieuwe volgen. Voor wie zich in het label en de muziek wil storten, zijn de volgende uitgaven een aantal niet te missen uitgaven:

1. KP3 Katacombe Volume 3: dat is een mooie verzameling van industriële muziek uit Nederland uit de jaren tachtig.
2. Kp 287 Korm Merz, een verzamelcassette over Kurt Schwitters met onder andere Merzbow, Luis Mesa
3. Kp 1188 Asmus Tietchens – Linea
4. Kp 1288 Korm Plastics Audio Art Three: The 4 Elements. “Een aantal mensen heeft een papier met een paar tekeningen toegezonden gekregen en dat hebben ze als een partituur gezien om daar vervolgens muziek van te maken.”
5. Kp 2189 Kapotte Muziek – Intonation. “Het eerste vinylsingletje ooit.”
6. Kp 3490 Beequeen – Fond. “Dat is een enkelzijdige lp van de band die ik samen met Freek Kinkelaar ben begonnen. Voor deze uitgave heb ik zelfs mijn zilvervloot opgeheven.”
7. kp 4292 Jim O’rourke – Disengage. “Een dubbel-cd van Jim O’Rourke en mijn eerste samenwerking met Staalplaat. Dat was een redelijke investering en in feite kende niemand toen Jim O ‘Rourke nog. Om daar dan een dubbel-cd van uit te geven was wel gedurfd.”
8. KIP 001 Maeror Tri – Multiple Disorder Personality. “Dat was een uitgave in de reeks van de goedkopere cd’s. Maeror Tri is later weer Troum geworden.”
9. KP 3050 Merzbow Kapotte Muziek Works 1987-1993. Oorverdovende een overrompelende driedubbel cd van de Japanse noise goeroe Merzbow en Kapotte Muziek.
10. Kp 3048 Ultra Nijmegen. Een compilatie cd van de Ultra avond op 8 maart 2012 in Nijmegen met opnames van onder andere Wieman, Bertin, Distel, The Dear Listeners en MK-12.

Door: Erik Nijsten

Tags from the story