Videoclips zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering gaat Follow The Music in gesprek met The Liquid Machine over de video Nowhere to run.
Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
We hebben de clip een week na Pasen opgenomen, dus dat was zondag 3 april. We hadden twee locaties voor de opnames.
De eerste locatie is het bos. We zijn hiervoor naar de Duivelsberg gegaan, omdat dit het mooiste stuk bos is wat we kennen in Nederland. Daar komt ook nog eens bij dat de naam natuurlijk ook al rock ’n roll is.
De plek waar je de band ziet spelen is in de tuin van Harmjan Olthoff (de acteur) in Groesbeek. We kennen Harmjan al wat langer en we waren eigenlijk op zoek naar een groot open veld, om een contrast te maken met de bossetting. We wisten dat hij dit had. Toen we die dag daar waren zagen we echter ook het terrasje met de boom. We vonden dat uiteindelijk een interessanter beeld en daarom hebben we last minute gekozen om daar de bandshots te schieten.
Wie is de maker van de videoclip?
Gideon Kessler van Kesslr Motion heeft ons van deze mooie videoclip voorzien.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Het nummer gaat over tot het besef komen dat je niet voor alles kan vluchten, maar dat je je problemen onder ogen moet komen om te zorgen dat ze opgelost worden. Dat wilden we verbeelden in een videoclip en we hadden een aantal vage ideeën en beelden in ons hoofd over hoe dit zou kunnen. Gelukkig hebben we Gideon gevonden om de videoclip te maken en met ons dit concept verder uit te werken.
In een paar gesprekken hebben we enkele ideeën uitgedacht. Uiteindelijk zijn we met dit idee op de proppen gekomen, wat een combinatie is twee ideeën die we hebben gehad. Het eerste idee was een man te volgen die de weg kwijt was in zijn leven en zijn leven vult met een hele hoop ellende (rondzwerven, drank & drugs, willekeurige ruzies) in een poging zijn problemen te ontlopen. Het andere idee was een persoon die ’s nachts door een bos rent en allerlei dingen tegenkomt. Uiteindelijk is het tweede idee vooral het beeld geworden om de worstelingen van de persoon uit het eerste idee te visualiseren.
Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Het was mooi weer! Dat was wel even een dingetje. We namen een beetje een risico met buiten opnemen, dat is voor je apparatuur natuurlijk niet echt handig. De ochtend van de videoshoot werden we wakker en zagen we regen toen onze gordijnen open gingen. Gelukkig werd het toen we twee uur later begonnen aan de clip prachtig weer en hebben we de clip goed op kunnen nemen.
Het spannendste was dat Hjerre zijn gitaarband was vergeten en dat Harmjan er gelukkig één over had. Eigenlijk liep de dag best gesmeerd.
Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
De kosten voor de clip hebben we relatief laag kunnen houden. Dit komt doordat we de clip in een dag hebben kunnen filmen en we hadden verder ook geen attributen of aankleding nodig.
We hebben het hele album zelf betaald via een mix van de gages die we met onze shows verdiend hebben en met een eigen investering erbij. We zijn na gaan denken over wat we allemaal wilde doen met deze plaat, waar we dat gingen doen en met wie (opnemen, mixing, mastering, drukwerk, artwork, t-shirts, videoclip, etc.) en dan ga je proberen dat te rijmen met je budget en andersom. Uiteindelijk zijn we er goed in geslaagd om alles awesome te laten uitpakken!
Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Ja. Kom met een goed idee. Met je muziek probeer je een verhaal te vertellen, dit zou je met je videoclip ook moeten doen. Als het idee goed is kan de uitvoering nog zo knullig en lowbudget zijn, maar dan boeit het mensen. Als voorbeeld kan je De Staat nemen die hele diverse clips maken die ook in budget heel erg uiteenlopen. Maar hun clips laten zien dat een simpel en goed idee het belangrijkste is.
Wat is jullie favoriete videoclip / regisseur en waarom?
Zo, dat is een lastige. Ik denk dat dit voor de hele band verschillend is.
Zelf vind ik het hele verhaal van het album ‘…Like Clockwork’ van Queens of the Stone Age erg tof, aangezien dat allemaal met elkaar verbonden is en daarnaast is de lugubere, duistere sfeer erg vet.
Royal Blood – Out of the Black is erg tof. Een vette clip met een goede combinatie tussen animatie en speelwerk met daaronder ook nog eens een erg lekker nummer. Dit is echt zo’n nummer waar de clip me bijna meer aanspreekt dan de muziek, hoewel ik ook die erg gaaf vind.
Tot slot is een van mijn jeugdliefdes op het gebied van videoclips nog altijd Blur met Coffee and TV, over de tragische zwerftocht van een melkpak.