Videoclips zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering gaat Follow The Music in gesprek met Thaïti over Habana.
Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
“Toen het weer nog uitnodigend en aangenaam was hebben we vier dagen gefilmd. Voor elk van de karakters die je in de videoclip ziet een aparte dag en een dag voor het Thaïtiaanse feestje op het einde. Dit vond allemaal plaats in de laatste weken van september. We wilden een urban-look en na de nodige locatiescouting, van voornamelijk Sam, bleken er in Nijmegen veel interessante plekjes te vinden van dat kaliber. De scènes met de bmx’er hebben we echter in Arnhem opgenomen onder de Nelson Mandelabrug.”
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
“Wij (Thomas Lazeroms en Sam Cuppen) zijn een aantal keer bij Lux Nijmegen gaan zitten om ons te buigen over een script voor een videoclip. Thomas schiet al jaren video’s voor bands en Sam is al een aantal jaar bezig met productie voor bands, dus het was al vanaf het begin duidelijk dat we dit zelf wilden gaan maken. Vooral dans sprak ons aan. Ed Eleonora, die de show steelt in de videoclip met zijn ghettoblaster en uitzonderlijke moves, was een man waar wij al langer een oogje op hadden. Ed vertoont zich vaak in de NDRGRND, een club in Nijmegen, waar hij zich laat gaan op de muziek zoals hij dat in de videoclip ook laat zien. We vonden het altijd bijzonder om te zien hoe hij zich, vaak in z’n eentje en achterin de zaal, ongestoord uit op de muziek. Op een avond spraken we hem aan en hij reageerde direct enthousiast.
‘Habana’ moest een plek zijn voor mensen die zich niet altijd begrepen voelen in deze wereld. Het feest dat gaande is aan het einde van de videoclip moet deze plek voorstellen, waar je jezelf kan zijn en waar je gewaardeerd wordt om wie je bent en wie je wil zijn. Ed, Mischa (andere danser) en Aaron (bmx’er) komen uiteindelijk samen op dit feest.”
Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
“Het bijzonderste waren wel de opnames met Ed. We slenterden door Nijmegen, wij met cameraspullen en hij met de ghettoblaster. Ed was ontzettend opgewekt tijdens het filmen. Hij sprak willekeurig mensen aan om ze te attenderen op het uitkomen van de videoclip. ‘Thaïti!’, riep hij dan, ‘Komt binnenkort online op YouTube! Ga het zien!’. Hij werd soms wat vreemd aangekeken, maar Ed bleef altijd Ed. Hij was gewoon ongelooflijk blij om in de videoclip een rol te kunnen spelen. Een droom die uitkomt.”
Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
“We hebben het grootste deel betaald van gespaard geld van gigs. Gelukkig hebben we kunnen bouwen op de vrijwillige bijdrage van veel mensen die enthousiast waren om mee te doen. De kosten voor de clip bedragen uiteindelijk zo’n 300 euro.”
Wie zijn de makers van de videoclip?
“Wij (Thomas Lazeroms en Sam Cuppen) hebben de regie en montage gedaan. Thomas Lazeroms en Yuri Keukens het camerawerk. Sam Cuppen de productie voor de video en Lanna Durakovic stond altijd paraat als productie-assistente. Acteurs zijn: Ed Eleonora (hoofdrol), Mischa van de Hulsbeek (vogue-/krumpdanser), Aaron Zwaal (bmx’er). En natuurlijk de vele figuranten aan het einde van de video op het eindfeest!”
Welke materialen zijn er gebruikt om de videoclip te maken?
“Het kiezen van de juiste locaties was essentieel, maar minstens zo belangrijk waren de props. De gouden ghettoblaster is bijvoorbeeld een mascotte van ons, altijd aanwezig tijdens repetities. In ons repetitiehok, zoals je het wel mag noemen, is niks fleurigs te bekennen. We kleden de boel altijd zelf aan met slingers, planten en andere tierelantijnen. Zo creëren we onze eigen Thaïtisferen. Vooral voor het eindfeest kwam deze traditie goed uit. We hebben alles uit de kast getrokken. De plek waar dit is opgenomen is normaliter een grijs, leeg, benauwd binnenplaatsje waar voornamelijk rommel staat opgeslagen. Gelukkig vonden we tussen die rommel een kleine SUV, een heel stel pallets en kunstgrasmatten die we allemaal hebben ingezet. Wederom met de hulp van anderen konden we de sfeer maken die we beoogden, iedereen had wel iets bij te dragen van kerstlampjes tot oude gordijnen. We hebben proberen te roeien met de riemen die we hadden en dat past ook wel bij Thaïti denken we.”
Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
“De belangrijkste tip is ‘geloof in je idee’. Als jij achter je idee staat, merk je dat je anderen ermee enthousiast kan maken. Mensen wilden erin meegaan en zij waren uiteindelijk nog blijer om het feit dat ze erbij mochten zijn dan dat wij waren met hun aanwezigheid! Win-win dus. Nog een tip: weet welke richting je uit wilt gaan met je project, maar behoudt vrijheid. Een goed voorbeeld daarvan is Ed. Ed is onvoorspelbaar en juist de momenten die we niet in scene hadden gezet, werkte het beste.”
Wat is jullie favoriete videoclip/regisseur en waarom?
Sam: “Mijn favoriete regisseur is David Lynch (bekend van Twin Peaks, Blue Velvet, Mulholland Drive), omdat ik ook onvoorspelbaarheid en absurditeit in zijn werk zie. Echter als ik dan een videoclip van een artiest moet uitkiezen dan kies ik voor Alright van Kendrick Lamar. Dat is een clip die de tekst van de track en de sfeer naar een volgend niveau brengt. Het maakt het nummer nog beter, wat volgens mij de functie zou moeten zijn van een goede videoclip.”
Thomas: “Mijn favoriete regisseur is Stanley Kurbrick. Elk van zijn films is er een op zich en in een ander genre. Deze man was een genie en was misschien wel de beste filmmaker als het ging om ambacht. Een videoclip die ik heel interessant vind is die van Fatboy Slim – Praise You. In deze clip is alles afhankelijk van het moment en een persoon zelfs. Conceptueel is dit ook iets waar ik me in kan vinden.”